VarioCam Plus
Porsche po raz pierwszy zaprezentowała VarioCam Plus w modelu Porsche 911 Turbo. Nowa technologia silnika decydująco przyczyniła się do redukcji zużycia paliwa – aż o 18%, a także emisji substancji szkodliwych – o 50% w stosunku do poprzednich modeli.System zmiennych faz rozrządu Porsche VarioCam Plus System VarioCam Plus opiera się na nowym sposobie regulacji skoku zaworów przez przełączalne popychacze oraz wałek rozrządu ze zmiennymi fazami dla zaworów ssących. Umożliwia to dwa całkowicie różne sposoby pracy silnika.Jeden z nich – definiowany jako tryb miejski – charakteryzuje się niewielkim zużyciem paliwa, niską emisję substancji szkodliwych i optymalnym komfortem pracy silnika. Wymaga to między innymi małych – nie przekraczających trzech milimetrów – skoków zaworów, co z kolei pozwala na uzyskanie osiągów typowych dla jazdy miejskiej i na krótkich trasach. W sytuacji, kiedy kierowca chcąc osiągnąć większą moc, dociska pedał gazu, silnik w ciągu kilku milisekund silnik przełącza się na drugi rodzaj pracy – tryb o wysokich osiągach. Charakteryzuje się on większymi skokami zaworów, a przeznaczony jest wyłącznie do uzyskiwania maksymalnego momentu obrotowego i najwyższej mocy. Kierowca, używając jedynie pedału gazu, może więc spowodować transformację oszczędnego silnika miejskiego w sprinterską jednostkę napędową o najwyższych osiągach.Komfort ten związany jest ze zwiększoną ilością kontrolowanych i sterowanych elektronicznie podzespołów silnika. Oprócz ustawień przepustnicy i sterowania składem mieszanki paliwowo-powietrznej zmienia się nie tylko zapłon, sterowane są również nowej konstrukcji regulowane zawory ssące. Obecnie jest to największa ingerencja w systemach doładowania seryjnych silników mająca na celu optymalizację parametrów ich pracy. Firma Porsche AG świadomie wprowadza więc dwa tryby pracy jednego silnika. Po pierwsze dlatego, że w ten sposób możliwa jest prosta technicznie adaptacja systemu VarioCam Plus charakteryzującego się dużym stopniem bezawaryjności w odpowiedzialnej pracy obciążonych jednostek napędowych. Modułowe rozwiązanie takiego mechanizmu zaworów i ich sterowania umożliwia zastosowanie go w innych typach silników bez skomplikowanych prac adaptacyjnych. System VarioCam Plus stosowany jest do sterowania pracą zaworów przede wszystkim w 6-cylindowych silnikach typu bokser – najczęściej spotykanych w samochodach Porsche. (źródło: wikipedia.pl)
